Uzmanlık Eğitimi Yönergesi

 

KAFKAS ÜNİVERSİTESİ

TIP FAKÜLTESİ

TIPTA UZMANLIK EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNERGESİ

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar 

Amaç

Madde 1. 

Bu yönerge Kafkas Üniversitesi Tıp Fakültesi bünyesinde Anabilim Dalı ve Bilim Dallarında uzmanlık / yan dal uzmanlık eğitimi yapmak isteyenlerle ilgili, eğitim-öğretim ile bu eğitim ve öğretimin kapsadığı hizmetler, sınav işlem ve usullerine ilişkin esasları belirlemek amacıyla düzenlenmiştir. 

Kapsam

Madde 2. 

Bu yönerge Kafkas Üniversitesi Tıp Fakültesinde eğitim ve öğretim gören uzmanlık / yan dal uzmanlık öğrencilerine uygulanacak esasları kapsar. 

Dayanak

Madde 3. 

Bu yönerge, Resmi Gazete’de 26 Nisan 2014 tarih ve 28983 sayı ile yayınlanan Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği’ne dayanarak hazırlanmıştır. 

Tanımlar ve Kısaltmalar

Madde 4. 

Tıpta uzmanlık eğitimi, Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği ile adları, süreleri, ana dal ilişkileri tanımlanmış tıp bilim dallarında bilgi ve beceri kazanmak ve bunu uygulayacak yetkiye sahip olmak için yürütülen ve uygulamalı çalışmaları da kapsayan lisansüstü bir eğitim-öğretimdir. 

Bu yönergenin uygulanmasında;

Birim: Belirli bir uzmanlık dalında eğitimi veren anabilim dalı, bilim dallarını,

ÇEM: Çekirdek eğitim müfredatı Uzmanlık eğitimi programının uygulanabilmesi için gerekli asgari bilgi, beceri ve tutum kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim etkinliklerini,

Eğitici: Uzmanlık eğitimi verme yetkisine sahip kişileri, 

GEM: Genişletilmiş eğitim müfredatı içinde çekirdek eğitim müfredatını da içeren ve o birime özgü eğitim ve öğretimi, 

Kurul: Tıpta Uzmanlık Kurulunu,

Kurum yöneticisi: Tıp Fakültesi Dekanını,

Program: Bir ya da birden fazla kurum tarafından ilgili uzmanlık dalının eğitimine yönelik eğitim standardını da içeren çekirdek eğitim program müfredatını karşılayacak şekilde yapılandırılmış fonksiyonel yapıyı,

Program yöneticisi: Tıp Fakültesinde ilgili anabilim veya bilim dalı başkanını,

Rotasyon: Uzmanlık/yan dal uzmanlık öğrencisinin eğitim süresi içerisinde, kendi dalı dışında Kurul tarafından belirlenen ve tamamlanması zorunlu olan eğitimi,

Tez danışmanı: Uzmanlık öğrencisinin tez çalışmasını birlikte yapacağı öğretim üyesini,

TUS: Tıpta Uzmanlık Eğitimine Giriş Sınavını,


Uzmanlık / yan dal uzmanlık öğrencileri eğitim sorumlusu ve/veya sorumluları: Birimde uzmanlık öğrencileri eğitiminin koordinasyonu amacıyla görevlendirilen öğretim üyesini, 

UETS: Uzmanlık Eğitimi Takip Sistemini,

KÜTF UETS: Kafkas Üniversitesi Tıp Fakültesi Uzmanlık Eğitimi Takip Sistemini

Uzman: Çizelgelerde yer alan dallardan birinde uzmanlık eğitimini tamamlayarak o dalda sanatını uygulama hakkı ve uzmanlık unvanını kullanma yetkisi kazanmış olanları,

Uzmanlık eğitimi: Tıp hekimliğinde uzman olabilmek için gereken eğitim ve öğretimi,

Uzmanlık/yan dal uzmanlık öğrencisi: Kurumdaki kadro ve pozisyonları

YDUS: Yan dal uzmanlık eğitimi giriş sınavını,

YÖK: Yüksek Öğretim Kurulunu, ifade eder.

 

 İKİNCİ BÖLÜM

 Eğitim Sorumluları ve Tıpta Uzmanlık Öğrencilerinin Tanımı, Hakları, Görevleri ve Sorumlulukları 

Madde 5.

1.Eğitim Sorumlularının Tanımı

Eğitim sorumluları; 

1.1.  Uzmanlık eğitimi, ilgili alanda uzmanlığı olan eğitim sorumluları tarafından verilir.

 

1.2.  Uzmanlık eğitimi, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa göre profesör, doçent, yardımcı doçent unvanına sahip olanlar tarafından verilir. Yardımcı doçent unvanına sahip kişilerin uzmanlık eğitimi verebilmeleri için bu kadroda en az bir yıl çalışmış olmaları şarttır.

 

1.3.  Uzmanlık ile ilgili alanda uzman olmayan öğretim üyeleri ve öğretim görevlileri, eğitim sorumluları nezaretinde uzmanlık eğitiminde görev alırlar. 

2.Eğitim Sorumlularının Belirlenmesi, Görev ve Sorumlulukları

 

2.1.          Uzmanlık/yan dal uzmanlık eğitiminin yapılanması, sürdürülmesi ve denetlenmesinden program yöneticisi sorumludur. Uzmanlık eğitim sorumlusu ve tez danışmanı görevlerini sürdüren kişiler program yöneticisi denetiminde çalışırlar.

 

2.2.    Uzmanlık eğitim sorumlusu: İlgili anabilim veya bilim dalı kurulunun oy çokluğu kararıyla program yöneticisi tarafından görevlendirilir. Uzmanlık eğitim sorumlusu, uzmanlık eğitim programını hazırlamak, uygulamak, uzmanlık eğitimi alacakların hakları, sorumlulukları ve görevlerini açıklamak ve izlemekten sorumludur. 

 

2.2.a. Uzmanlık öğrencisine uzmanlık eğitimine başladığında kuruma adaptasyon için kurumu tanıtıcı bilgiler, kanuni sorumlulukları, mesleki gelişimi, iletişim ve deontoloji ile ilgili bilgiler vermekle sorumludur. Uzmanlık eğitim sorumlusu, ayrıca kendi birimine oryantasyonu uygulamak ve belgelendirmekle yükümlüdür.

      2.2.b. Uzmanlık öğrencisinin, uzmanlık eğitimi sürecinde yapması önerilen bir bilimsel çalışmanın yapılandırılması, başlatılması, sürdürülmesi ve sonlandırılmasından sorumludur. 

 

2.3.c.   Tez danışmanı: Uzmanlık öğrencisinin tez çalışmasını birlikte yapacağı öğretim üyesidir. Uzmanlık eğitimi süresinin ilk iki yılı içerisinde ilgili anabilim veya bilim dalı kurulu kararıyla eğitim sorumluları arasından sıra ile saptanır ve program yöneticisi tarafından uzmanlık öğrencisine, tez danışmanına, uzmanlık eğitim sorumlusuna ve dekanlığa yazılı olarak bildirilir.

 

Madde 6.

1. Tıpta Uzmanlık Öğrencilerinin Hak, Görev ve Sorumlulukları 

Kafkas Üniversitesi Tıp Fakültesinde eğitim-öğretim gören uzmanlık öğrencileri, “Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği” ’ne tabidir. 

K.Ü.Tıp Fakültesi uzmanlık öğrencileri;

 

1.1.  Muayenehane açamaz, uzmanlık eğitiminin gerektirdiği durumlar dışında aylıklı veya aylıksız hiçbir işte çalışamaz, bu şekilde çalıştığı tespit edilen uzmanlık öğrencisinin kurumla ilişiği kesilir.

 

1.2.     Uzmanlık eğitiminin kesintisiz olması şarttır. Senelik izin ve bilimsel içerikli toplantılar için verilen izin süreleri hariç olmak üzere, uzmanlık eğitiminde fiilen geçmeyen süreler uzmanlık eğitimi ve rotasyon sürelerinden sayılmaz.

 

1.3.   Askerlik hizmeti, doğum sonrası ücretsiz izin ve diğer kanuni veya mücbir sebepler haricinde herhangi bir sebeple eğitime ara verenler, kendi isteği veya fiiline bağlı olarak uzmanlık eğitimi sona erenler bu uzmanlık eğitimine tekrar başlayamaz.

 

1.4.       Uzmanlık öğrencisinin, kurum ve birimlerde eğitimin çağdaş standartlarda verilmesinin sağlanmasını isteme hakkı vardır. Nöbet, çalışma ve eğitim odaları gibi uzmanlık eğitimi alan kişinin eğitsel ve sosyal gereksinimlerini karşılayan alt yapı kurumca sağlanır. 

 

1.5.     Uzmanlık öğrencisi, eğitim sorumlusunun gözetim ve denetiminde araştırma ve eğitim çalışmalarında ve sağlık hizmeti sunumunda görev alır.

Görev ve sorumlulukları aşağıdaki şekildedir:

a) Uzmanlık eğitimi karnesinde belirlenmiş eğitim, araştırma ve uygulama faaliyetlerini yerine getirmek,

b) Eğitimlerinin gerektirdiği kamu hizmetlerini ve nöbet tutmak da dâhil olmak üzere, diğer yasal hizmetleri yerine getirmek,

c) Program yöneticisi tarafından verilen, uzmanlık alanları ile ilgili görevleri yerine getirmek,

d) İlgili birim tarafından belirlenen mezuniyet sonrası dersi, seminer, literatür/olgu sunumu ve diğer eğitim faaliyetlerine katılmak,

e) Gerek görüldüğünde lisans düzeyinde eğitim ve öğretim faaliyetlerinde hazır bulunmak,

f) Yer aldıkları bütün görevlerde etik ve deontolojik kurallara uymak.

 

 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Uzmanlık Eğitiminin İzlenmesi, Değerlendirilmesi ve Tamamlanması 

Madde 7.

 

1.   Program yöneticisi koordinasyonunda yeni başlayan uzmanlık öğrencisine, kuruma adaptasyon için kurumu tanıtıcı bilgiler verilir, kanuni sorumlulukları, mesleki gelişimi, iletişim ve deontoloji ile ilgili uyum programları düzenlenir.

 

2.   Uzmanlık eğitiminin takibi ve değerlendirilmesi Bakanlık tarafından elektronik ağ ortamı kullanılarak kurulan UETS çerçevesinde yapılır. UETS aşağıdaki unsurlardan oluşur:

 

a) Çekirdek eğitim müfredatı: Uzmanlık eğitimi ihtiyaçlarını karşılayacak amaç ve hedefler ile bunları gerçekleştirecek asgari bilgi, beceri ve tutum kazandırmaya yönelik öğretim ve eğitim etkinliklerini içerir. Kurul tarafından hazırlanır ve güncellenerek UETS’de ilan edilir.

 

b)        Genişletilmiş eğitim müfredatı: Programlar tarafından çekirdek eğitim müfredatını da kapsayacak şekilde hazırlanır, yıllık olarak güncellenir, kurula bildirilir ve UETS’de ilan edilir.

 

c)   Uzmanlık eğitim karnesi ve sınavlar: Programda, eğitime başlayan her uzmanlık öğrencisi için UETS içinde görülebilen çekirdek ve genişletilmiş eğitim müfredatına ait olan kısmının uzmanlık eğitimi süresi içerisinde tamamlanması zorunludur. Bu karneye uzmanlık öğrencisinin eğitim sürecinde ulaştığı yetkinlik düzeyleri eğiticiler tarafından işlenir. Eğitim karnesi program yöneticisi tarafından altı ayda bir kontrol edilir varsa eksiklikler süresi içinde tamamlattırılır. Uzmanlık eğitimini tamamlayanlara kurum tarafından eğitim karnesinin onaylı bir örneği verilir. Karneler UETS içinde uzmanlık eğitimini tamamlayanlara ayrılan arşiv kısmında saklanmaya devam edilir.

 

Uzmanlık öğrenciler program yöneticisi tarafından oluşturulan ve en az iki öğretim üyesinden kurulan bir kurul tarafından uzmanlık öğrenciliğinin ilk altı ayı hariç, eğitimleri süresince her 6 ayda bir defa olmak üzere, yılda iki kez bilimsel gelişim ve yetenekleri ve eğitime devamı yönünden değerlendirilirler. Uzmanlık öğrencilerinin eğitim sürelerinin son altı ayında yeterlilik değerlendirilmesi yapılmaz.

            Değerlendirmeler program yöneticisinin tercihine göre yazılı ve/veya sözlü sınav seklinde ve/veya klinikteki davranış ve çalışmalar hakkındaki kanaatler göz önüne alınarak yapılabilir. Değerlendirmelerde uzmanlık öğrencisinin hasta takibi, pratik uygulamalarda gösterdiği beceri, seminer, ders ve literatür çalışmalarındaki gayreti, yatan ve taburcu edilen hastalarla ilgili klinik, laboratuar ve arşiv işlemlerini zamanında ve eksiksiz uygulaması, nöbetleri sırasındaki başarısı ve klinik sorunlarına gösterdiği ilgi, hasta ve meslektaşları ile ilişkilerinde deontolojik kurallara riayeti göz önüne alınır. Değerlendirmeler 100 üzerinden yapılır. 60 ve üstündeki notlar yeterli, altmışın altındaki notlar yetersiz olarak ifade edilir. Sonuçlar UETS’e kaydedilir.

 

Uzmanlık eğitimi sürecinde uzmanlık öğrencisinin Türk Tabipler Birliği ve Uzmanlık Dernekleri Koordinasyon Kurulu’nda temsil edilen uzmanlık dernekleri tarafından yapılan (yeterlik) “board” sınavlarına en az bir kez girmesi ve sonucun uzmanlık eğitim karnesine kaydedilmesi önerilir.

 

ç) Program yöneticisi kanaati: Program yöneticisi altı aylık dönemler halinde uzmanlık öğrencinin göreve bağlılık, çalışma, araştırma ve yönetme yeteneği ile meslek ahlakı hakkındaki görüş ve kanaatini UETS’ye kaydeder ve kurum yöneticisi tarafından onaylanır. Uzmanlık eğitiminin altı aylık değerlendirme döneminin birden fazla program yöneticisi yanında geçmesi halinde, bu kaydı yanında en fazla süre geçirilen programın yöneticisi yapar. Bu değerlendirme sonucunda olumsuz görüş ve kanaat notu alanlar kurum yöneticisi tarafından yazılı olarak uyarılır. Üst üste iki kez olumsuz kanaat notu alan uzmanlık öğrencisinin bu durumu Kurula bildirilir.

 

d)   Tez çalışması ve takibi: Uzmanlık öğrencilerinin, uzmanlık sınavına girebilmeleri için uzmanlık eğitimi gördükleri ana dala ait bir konu üzerinde tez hazırlamaları zorunludur. Tez konusu, akademik kurullar (anabilim dalı kurulu) tarafından belirlenen tez konuları arasından uzmanlık öğrencisinin de talebi dikkate alınarak tez danışmanı tarafından seçilir ve ana dallar için uzmanlık eğitimi süresinin ilk yarısı içerisinde uzmanlık öğrencisine program yöneticisi tarafından yazılı olarak bildirilir.

 

Tez konusu belirlendikten sonra altı ay içerisinde tez çalışması ve etik kurul onayı Kurum Yöneticisine bildirilir. 

Tez çalışması, tez danışmanı tarafından üç ayda bir değerlendirilir ve UETS’de ilgili kısma işlenir.

 

e)   Araştırma: Uzmanlık öğrencilerinin, uzmanlık süresi içinde (tez çalışması dışında) en az 1 (bir) preklinik/deneysel ya da klinik bir araştırmanın içinde olması önerilir.

 

f)    Uzmanlık öğrencisi kanaati: Uzmanlık öğrencileri verilen eğitimi ve eğiticileri yıllık olarak nitelik ve nicelik açısından değerlendirir ve UETS’ye kaydeder. Bu değerlendirme, eğitimin niteliğini ve eğiticilerin bilgi, beceri ve davranışlarını kapsar. Bu değerlendirmeler akademik kurulda görüşülür.

 

g)       Uzmanlık eğitimi süre takibi: Kurum yöneticisi, uzmanlık eğitiminden sayılmayan sürelerin takip edilebilmesi amacıyla uzmanlık öğrencisinin bu sürelerinin UETS’deki ilgili alana işlenmesini sağlar.

  

                  Uzmanlık ana ve yan dalları ile eğitim süreleri, rotasyonlar, kurslar ve kongreler

Madde 8. 

1.Rotasyonlar: Uzmanlık öğrencileri “Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği” ’nde gösterilen rotasyonları, ayrıca Kafkas Üniversitesi Senatosu’nun 21

 

Haziran 2017 tarih ve ………….. sayılı oturumunda görüşülüp kabul edilen “Kafkas Üniversitesi Tıp Fakültesi Acil Servis Hizmetlerinin Yürütülmesi Yönergesi’nde yer alan Acil Servis rotasyonunu (en az üç ay veya her eğitim yılı için bir ay süreyle) yapmak zorundadır. Rotasyonların sırası uzmanlık öğrencisini gönderen ve kabul eden anabilim veya bilim dallarının karşılıklı görüşmeleri ile planlanır ve Dekanlığa bildirilir.

            Ayrıca yoğun bakım yan dalı olan anabilim dalına mensup uzmanlık öğrencileri (İç Hastalıkları, Enfeksiyon Hastalıkları, Göğüs Hastalıkları, Genel Cerrahi, Nöroloji) uzmanlık eğitimi süresince en az üç ay boyunca yoğun bakım rotasyonu yapmak zorundadırlar.

Zorunlu rotasyonların dışında, anabilim dalı kurulunun kararı ile uzmanlık öğrencileri başka anabilim dalında rotasyonlara gönderilebilirler. Bu rotasyonların içeriği ve süresine rotasyona gönderen anabilim dalı ve uzmanlık öğrencisini kabul eden anabilim dalı birlikte karar verir. Uzmanlık öğrencileri, program yöneticisinin önerisi ile yönetmelikte belirtilen süreleri aşmamak şartı ile, kurul kararlarında yer almayan bölümlerde, bilgi ve becerilerini artırmak üzere fakülte yönetim kurulunca onaylandığı takdirde görevlendirilebilirler.

Tıpta Uzmanlık öğrencilerinin rotasyonlarını Kafkas Üniversitesi Tıp Fakültesinin eğitim ve öğretim yapılan hastanelerinde yapmaları esastır. Rotasyon yapılacak birimin fakülte hastanelerinde bulunmaması veya bulunsa bile program yöneticisi gerek görüldüğünde rotasyonları kendi kurumları dışındaki eğitim kurumlarında yaptırılabilir. Program yöneticisi bu durumda gerekçe belirterek program yöneticisi, akademik kurul kararı ile birlikte, mezuniyet sonrası tıp eğitimi kurulu aracılığıyla kurum yöneticisine başvurur. Böylece fakülte yönetim kurulu kararı ve kurum yöneticisinin onayı ile rotasyonlar başka bir hastanede veya fakültede yaptırılabilir.

 

1.1. Senelik izin ve bilimsel içerikli toplantılar için verilen izin süreleri hariç olmak üzere, uzmanlık eğitiminde fiilen geçmeyen süreler uzmanlık eğitimi süresinden sayılmaz.

 

1.2. Eğitim süreleri ve rotasyonların uzmanlık öğrencisinin yerleştirildiği programın bulunduğu kurumda tamamlattırılması esastır. Eğitime kabul belgesi sağlayan uzmanlık öğrencilerine program yöneticisinin ve yetkili kılınan akademik kurulların uygun görüşü alınarak yurt içindeki başka kurumlarda uzmanlık eğitimi alması için tabi oldukları mevzuata göre 6 aya kadar izin verilebilir. Kurum içerisinde yapılamayan rotasyonlar bu süreden sayılmaz. Eğitimin yurt dışında yapılması sebebiyle müfredatın ve rotasyonların tamamlanamadığı durumlarda akademik kurullarca yurt dışında geçen süreyi aşmamak üzere uygun görülen süre uzmanlık eğitimi süresine eklenir.

 

1.3. Zorunlu rotasyon eğitim süreleri tamamlandığında o rotasyon ile ulaşılması istenilen hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığı yönünden rotasyon eğitimini veren eğiticiler tarafından UETS üzerinde değerlendirme yapılır. İstenilen hedeflere ulaşıldığı hallerde rotasyon eğitiminde yeterlilik elde edilmiş olur; aksi durumda yetersizlik nedeniyle rotasyon eğitimi tekrarlanır ve bu süre uzmanlık eğitimi süresine eklenir. Tekrarlanan rotasyon eğitiminde de yetersizlik durumunda ilk iki kurum dışında bir kurumda rotasyon eğitimi son kez tekrarlanır ve süresi uzmanlık eğitimi süresine eklenir. Bu rotasyonda da yetersizlik alan uzmanlık öğrencisinin uzmanlık öğrenciliği ile ilişiği kesilir. İlişiği kesilenlerden tekrar uzmanlık eğitimine giriş sınavına girip uzmanlık eğitimine başlayanlar hakkında ilgili yönetmeliğin 16. madde hükümlerine göre işlem yapılır.

 

1.4. İlgili yönetmeliğin 16. maddenin dördüncü fıkrası hükümleri çerçevesinde olumsuz kanaat notu aldığı için programı kurulca değiştirilen uzmanlık öğrencisinin eğitim süresine 1 (bir) yıl eklenir.

 

1.5. Uzmanlık öğrencileri, uzmanlık eğitimlerinde yapmak zorunda oldukları rotasyon alanlarının uzmanı iseler o rotasyonları yapmış sayılırlar.

 

2.  Kurslar

 

2.1.  Uzmanlık öğrencileri, uzmanlık eğitimine başladıktan sonraki ilk altı aylık oryantasyon eğitimi döneminde;

 

* Tüm uzmanlık öğrencileri, Acil Tıp Anabilim Dalı Başkanlığı tarafından düzenlenecek olan “Travmalı Hastaya Acil Yaklaşım Kursunu” , KÜ Tıp Fakültesi Klinik Araştırmalar Etik Kurul’u tarafından verilen “Klinik Araştırmalar Eğitimi Kursunu” ve Biyoistatistik Anabilim Dalı tarafından verilen “Temel Biyoistatistiksel Kavramlar Kursunu”

 

*Klinik dallarda uzmanlık eğitimi yapan ve klinikte hasta takip eden uzmanlık öğrencileri; Beslenme Ekibi tarafından düzenlenen “Parenteral ve Enteral Beslenme Kursunu”,

 

*Klinik dallarda uzmanlık eğitimi yapan öğrenciler, “Klinik-Laboratuvar İlişkileri” ve “Kan

 

Ürünlerinin Kullanımı” konulu kursları ile “Hastane Enfeksiyonları Kursunu” tamamlayarak sertifika almak zorundadır. Kurslar, ilgili anabilim dalları tarafından hazırlanacak ve yılda 2 (iki) kez olmak üzere uygulanacaktır.

 2.2.  Uzmanlık öğrencileri, oryantasyon eğitimi döneminden sonraki bir yıl içerisinde;

 

*        Tüm uzmanlık öğrencileri Anesteziyoloji ve Reanimasyon Anabilim Dalı Başkanlığı tarafından düzenlenen “Temel Yaşam Desteği Kursunu”,

 

*        Klinik dallarda uzmanlık eğitimi yapan ve klinikte hasta takip eden uzmanlık öğrencileri Anesteziyoloji ve Reanimasyon Anabilim Dalı Başkanlığı tarafından düzenlenen “İleri Yaşam Desteği (KPR) Kursunu”,

 

*      Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları, Çocuk Cerrahisi, Kadın Hastalıkları ve Doğum ile Anesteziyoloji ve Reanimasyon Anabilim Dallarında uzmanlık eğitimi yapan öğrencileri, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Neonatal Bilim Dalı tarafından düzenlenen “Neonatal Resüsitasyon Kursunu”,

 

*        Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları, Çocuk Cerrahisi ile Anesteziyoloji ve Reanimasyon Anabilim Dallarında uzmanlık eğitimi yapan öğrencileri, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Başkanlığı tarafından düzenlenen “Çocuk İleri Yaşam Desteği (ÇİLYAD) Kursunu” tamamlayarak sertifika almak zorundadır.

 

3.  Kongreler:

 

3.1.    Uzmanlık öğrencilerinin eğitime başladıktan sonra birisi kendi uzmanlık alanı olmak kaydıyla en az 2 (iki) kongreye katılması (sözlü veya poster sunusu ile) önerilir. Uzmanlık öğrencilerinin katılacağı kongre ilgili anabilim dalı veya bilim dalı kurulu bilgisinde anabilim dalı veya bilim dalı başkanları tarafından belirlenir ve uzmanlık öğrencisine bildirilir.

 

3.2.   Uzmanlık öğrencisi, öğretim üyeleri sorumluluğunda başlatacakları tüm çalışmaları ilgili anabilim dalı veya bilim dalı başkanlığına bildirmek zorundadır.

 

3.3.   Uzmanlık öğrencisi, ilgili anabilim dalı veya bilim dalı başkanlığı bilgisi dışında hiçbir bilimsel aktivite (kongre, sempozyum vb) içinde olamaz.

      Uzmanlık tezinin değerlendirilmesi

Madde 9.

 

1.   Uzmanlık tezi, en geç uzmanlık eğitimi süresinin bitiminden üç ay öncesinde, asıl üyelerinden en az biri kurum dışından belirlenen ve en az üç asil, iki yedek üyeden oluşan jüriye sunulmak üzere program yöneticisine teslim edilir.

 

2.     Jüriye tez incelemesi için 30 gün süre verilir, bu süre içinde jüri uzmanlık öğrencisinin tez sunumu ve savunmasını belirlenen bir tarihte bir araya gelerek alır, tezi inceler, sonucunu yazılı ve gerekçeli olarak uzmanlık öğrencisi ile program yöneticisine bildirir.

 

3.      Jüri tez çalışmasını yeterli bulmazsa, eksikliklerin tamamlanması ve gerekli düzeltmelerin yapılması için uzmanlık öğrencisine altı aya kadar ek bir süre verebilir. Bu sürenin uzmanlık eğitimini aşan kısmı uzmanlık eğitimi süresine eklenir.

 

4.     Tezin ikinci defa kabul edilmemesi halinde, uzmanlık öğrencisinin uzmanlık öğrenciliği ile ilişiği kesilir. İlişiği kesilen uzmanlık öğrencisi iki yıl içinde uzman adayı olarak aynı kurumda tezini ya da uygun görülen yeni bir tezi tamamlayabilir. Bu süre içinde de tezini sunmayan veya tezi kabul edilmeyen uzman adayının uzmanlık eğitimi ile ilişiği kesilir. Bu şekilde ilişiği kesilenlerden daha sonra girdikleri uzmanlık eğitimi giriş sınavına göre uzmanlık eğitimine başlayanlar hakkında ilgili yönetmeliğin 16. madde hükümlerine göre işlem yapılır.

 Uzmanlık eğitimini bitirme sınavı 

Madde 10. 

1.      Tezi kabul edilen, uzmanlık eğitimi süresini ve rotasyonlarını başarıyla tamamlayan, uzmanlık eğitimi karnesinin çekirdek eğitim müfredatını belirleyen kısmının tamamlandığı ilgili program yöneticisi tarafından onaylanan uzmanlık öğrencisi, uzmanlık eğitimini bitirme sınavına girmeye hak kazanır. Tezi kabul edilen ve programı başarı ile tamamlayan uzmanlık öğrencisinin durumu on beş gün içerisinde sınav jürileri, sınav yeri ve tarihi belirlenmek üzere Dekanlığa UETS’ye kaydedilmek suretiyle bildirilir ve işlemleri tamam olanlar sınava alınır. Uzmanlık eğitimini bitirme sınavları UETS’de ilan edilen yer ve tarihte sınav jürilerince yapılır. 

2.      Jüriler, en az üç üyesi sınav yapılan daldan olmak üzere (yan dal uzmanlık öğrencileri için en az 1 üyenin başka bir eğitim kurumundan olması gerekir), uzmanlık dalının rotasyon alanlarının veya Kurulun uygun gördüğü dalların eğiticilerinden oluşmak üzere beş kişiden oluşur. Jürinin tamamı sınav yapılan dalın eğiticilerinden oluşturulabilir. Ayrıca iki kişi yedek üye olarak seçilir. Jüri üyeleri kendi aralarında bir başkan ve kâtip üye seçer.

 

3.      Uzmanlık sınavı, aşağıda belirtilen biri mesleki bilgi, diğeri uygulama ve beceri sınavı olmak üzere iki aşamada yapılır.

 

3.1. Mesleki bilgi sınavında aday, jüri tarafından seçilen vakanın anamnezini alarak muayenesini yapar, teşhis ve tedavisi hakkında yorumlarını sunar. Laboratuar dallarında jürinin seçtiği konular üzerinde adayın yorumları alınır. Gerektiğinde materyal verilerek uygulamalar izlenir. Mesleki bilgi sınavı tek oturum halinde yapılır. Her üye adaya sorular sormakla yükümlüdür. Sorular içerik açısından adayın uzmanlık dalındaki bilgisini değerlendirmek amacıyla ilgili dalın çekirdek eğitim müfredatı çerçevesinde yöneltilir.

 

3.2. Uygulama ve beceri sınavı, uzmanlık dalının özelliğine göre teşhis ve tedavi için gerekli olan müdahale ve ameliyatlar, laboratuar, görüntüleme ve teknik uygulama ve becerileri ölçmeyi amaçlar.

 

4. Her bir jüri üyesi mesleki bilgi ile uygulama ve beceri sınavında ayrı ayrı yüz üzerinden puan verir. Sorulan sorular ve alınan cevaplar kâtip üye tarafından kaydedilerek jüri üyeleri tarafından imzalanır ve sınav tutanağına eklenir.

 

5. Mesleki bilgi sınavı ile uygulama ve beceri sınavında jüri üyelerinin verdiği puanların ortalamaları alınır ve sınav tutanağında belirtilerek üyelerce imzalanır. Ortalamaları her iki sınav için de ayrı ayrı altmış ve üzeri ise aday başarılı kabul edilir. Sınav sonucu jüri başkanı tarafından Dekanlık vasıtasıyla Bakanlığa iletilir.

 

6. Girdikleri uzmanlık eğitimini bitirme sınavında başarı gösteremeyenler veya sınava girmeyenler altı ay içerisinde tekrar sınava alınır. Bu süre içerisinde uzmanlık öğrencilerinin kadrolarıyla ilişikleri kesilmez. Girdikleri ikinci sınavda da başarılı olamayanların veya bu sınava girmeyenlerin, uzmanlık öğrenciliği ile ilişikleri kesilir.   

            Uzmanlık eğitiminin tamamlanması

Madde 11. (1) Uzmanlık eğitiminin tamamlanması için;

 

a)  Ana dal uzmanlık öğrencileri için tezin kabul edilmiş olması,

 

b)   Çizelgelerde belirtilen uzmanlık dalı ile ilgili uzmanlık eğitimi süresinin ve rotasyonların tamamlanmış ve madde 8.2’de tanımlanan kursların alınmış olması,

 

c)   Uzmanlık eğitimi karnesinin çekirdek eğitim müfredatını belirleyen kısmının ilgili program yöneticisi tarafından onaylanmış bulunması,

 

ç) Uzmanlık eğitimini bitirme sınavında başarılı olunması şarttır. 

Uzmanlık belgelerinin düzenlenmesi ve tescili

 

Madde 12. (1) Uzmanlık eğitimini bitirme sınavı sonuçları, uzmanlığın tescili için gerekli olan belgelerle birlikte en geç on beş gün içinde, programın bağlı olduğu kurum yöneticisi tarafından Bakanlığa gönderilir.

 

(2)     Uzmanlık eğitimini başarıyla tamamlayanların uzmanlık belgeleri Bakanlıkça düzenlenir ve tescil edilir.

 

(3)   Uzmanlık eğitiminin bu Yönetmeliğe uygun olarak yapılmadığının tespiti halinde Bakanlıkça tescil işlemi yapılmaz, yapılmış ise iptal edilir.

 

(4)    Bu Yönetmelik hükümlerine göre verilen uzmanlık belgesinin şekli ve içeriği Bakanlıkça tespit edilir.

 

 

 

 DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Yürürlük ve Yürütme 

Madde 13-

Yürürlük 

Bu yönerge 21/06/2017 tarih ve 07/119 sayılı karar ile Kafkas Üniversitesi Senatosunda kabul edilmiş ve yürürlüğe girmiştir. 

Madde 14-

Yürütme

Bu yönergeyi Kafkas Üniversitesi Rektörü yürütür. 

Yürürlükten kaldırma

 

Üniversitemiz Senatosunun 24 Mart 2016 gün ve 2016-08 sayılı oturumunda alınan 81 numaralı kararı ile kabul edilen “Kafkas Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıpta Uzmanlık Eğitim-Öğretim Sınav Yönergesi” yürürlükten kaldırılmıştır. 

 Geçici madde:

1.Bu yönerge mevcut tüm uzmanlık öğrencileri için geçerlidir.

 

 

223 kez görüntülendi.